• air jordan pas cher
  • basket nike pas che
  • chaussure nike pas cher
  • air max femme pas cher
  • jordan pas cher
  • basket femme pas cher
  • air max 2015 pas cher
  • air max pas cher femme
  • nike pas cher femme
  • nike air max 90 pas cher
  • nike air max femme pas cher
  • air max 1 pas cher
  • nike air max 1 pas cher
  • replique montre suisse
  • gefalschte uhren
  • replica uhren shop
  • uhren replica hublot
  • replica de relojes cartier
  • replica uhren per nachnahme
  • uhren imitate
  • beste replica uhren
  • replica uhren cc
  • replica uhren deutschland
  • replica uhren breitling
  • uhren fakes
  • replica uhren europa
  • besten rolex replica uhren
  • copie montre de luxe
  • Replica watches
  • relojes especiales
  • replica de relojes
  • replicas relojes de lujo
  • imitaciones de relojes
  • relojes de lujo marcas
  • replicas relojes suizos
  • relojes replicas suizas
  • replica de relojes rolex
  • imitaciones de relojes
  • replicas de relojes en espana
  • replicas de relojes suizos
  • replicas relojes espana
  • replica de relojes rolex
  • relojes replicas aaa
  • replica de relojes hublot
  • replicas de relojes
  • orologi replica contrassegno
  • orologi replica svizzeri
  • fake uhren hublot
  • gefalschte uhren
  • replica uhren shop
  • uhren replica hublot
  • replique montre de luxe pas cher
  • replique montre rolex
  • replique montre omega
  • replique montre
  • replique montre
  • montre de luxe pas cher
  • montre replica
  • replica montre
  • copie montre
  • achat montre de luxe
  • copie de montre
  • montres de luxe pas cher
  • montre imitation
  • montre copie
  • replique montre de luxe
  • replique montre pas cher
  • achat montre en ligne
  • montres replica
  • imitation montre
  • montre de luxe homme pas cher
  • replique de montres de luxe
  • copie de montre de luxe
  • montre hublot replique
  • replique montre de luxe suisse
  • replique de montre
  • replica relojes
  • replica uhren breitling
  • replica orologi
  • orologi replica rolex
  • orologi replica longines
  • replica orologi hublot
  • replica orologi panerai
  • orologi replica
  • repliche orologi
  • replica orologi
  • orologi replica italia
  • orologi repliche
  • imitazioni orologi
  • replica orologi svizzeri
  • repliche orologi di lusso
  • orologi di lusso replica
  • orologi replica cinesi
  • orologi replica milano
  • replica orologi italia
  • orologi replica italia
  • orologi di lusso replica
  • breitling repliche orologi
  • replica uhren europa
  • besten rolex replica uhren
  • fake uhren hublot
  • gefalschte uhren
  • replica uhren shop
  • relojes imitacion tag heuer
  • relojes de imitacion
  • replicas watches
  • relojes replicas aaa
  • montre pas cher
  • replique montre suisse
  • replique montre hublot
  • replique montre pas cher
  • copie montre de luxe
  • nike pas cher homme
  • air max one pas cher
  • chaussures nike pas cher
  • nike femme pas cher
  • nike air max pas cher femme
  • air max nike pas cher
  • air max 2015 femme
  • air max 90 femme pas cher
  • nike air max 2015 pas cher
  • air max 95 pas cher
  • nike air jordan pas cher
  • air max fille pas cher
  • air max pas cher pour homme
  • basket nike homme pas cher
  • chaussure pas cher nike
  • air max pas cher
  • replique montre rolex
  • replique montre omega
  • replique montre de luxe
  • orologi replica longines
  • orologi replica movimento svizzero
  • orologi imitazioni
  • uhren replica hublot
  • replica uhren deutschland
  • replica uhren breitling
  • uhren fakes
  • replica uhren europa
  • replica de relojes rolex
  • replica de relojes hublot
  • replicas de relojes
  • Lösliga & olösliga kostfiber – vad är skillnaden?

    Ordet kostfiber är idag ett vedertaget begrepp, som brukar förkortas fiber. Tidigare på matvett har vi publicerat en bildserie som visar hur du kommer upp i det rekommenderade intaget av kostfiber per dag (25-35g). Det många inte vet är att det finns både lösliga och olösliga kostfiber, som har olika funktioner i kroppen. Idag ska vi reda ut skillnaden mellan dessa, varför de är gynnsamma för vår hälsa följt av bildexempel på var du finner dem.

    Kostfiber är ett kolhydrat som kroppen inte kan bryta ner. De finns i växternas cellväggar och därför förekommer kostfiber bara naturligt i mat som kommer från växtriket. Att fibrerna delas upp i lösliga och olösliga har att göra med om de är lösliga i vatten eller inte. Men detta är en grov indelning. Det finns av dem båda i både frukt och spannmål men indelningen avser vilken av typerna som är mest representerad i livsmedlet.

    Vad fibrerna har gemensamt är att de inte kan brytas ner i tunntarmen. I tjocktarmen fungerar en del fiber som substrat (mat) för tarmbakterierna medan resterande följer med avföringen ut ur kroppen osmälta. Fiber bidrar inte med någon energi, de ger en ökad mättnadskänsla, och en ökad volym åt maten i tarmen.

    Lösliga kostfiber
    Jämnare blodsocker
    De lösliga kostfibrerna är gelbildande. Med det menas att de bildar en gel tillsammans med vatten runt maten vi ätit vilket ger en smidigare och passage en långsammare magsäckstömning. Detta gör att vi känner oss mätta längre, och ger ett långsammare blodsocker- och insulinsvar.
     
    Kolesterolsänkande
    Visst du att lösliga fibrer också kan ha en kolesterolsänkande effekt? De lösliga fibrerna i t.ex. frukt, bär och havregryn och korn har den här effekten i kroppen. De binder gallsalter och låta dem följa med avföringen ut ur kroppen. Gallsalter hjälper till att sönderdela fettet vi äter, och därför måste levern bilda nya gallsalter när en del försvinner ut med de lösliga fibrerna. För att göra det krävs kolesterol, som då tas från blodet och bryts ner. På så sätt har lösliga fibrer en kolesterolsänkande effekt.
     
    Olösliga kostfibrer
    Bulkeffekt
    Olösliga fibrer är de som vi kanske är mest bekanta med. De sätter våra magar i arbete och har en bulkeffekt i tarmen genom att absorbera vatten och på så vis öka volymen på födan. Detta gör att vi känner oss mätta snabbare.
     
    Kan motverka förstoppning
    Olösliga fibrer ökar motoriken i tarmen. Eftersom de också binder vatten och ger tarminnehållet en ökad volym och mjukare konsistens kan kostfiber motverka trög mage och förstoppning. Ett gram kostfiber från vetekli ökar avföringsmängden med cirka 5 gram tack vare sin vattenbindande förmåga. Men tänk på att inte överdriva din konsumtion av kostfiber. En del personers magar mår bättre av ett stort fiberintag med andra är mer känsliga för fiber. Äter du lite fiber idag? Öka i så fall ditt intag successivt. Och glöm inte att ett större fiberintag kräver att du får i dig tillräckligt med vätska för att de inte ska ge motsatt effekt!

    Exempel på var lösliga kostfibrer finns:

    Havregryn: Koka gröt till frukost eller ät en basmüsli på filmjölken
      Bär: Toppa gröten eller filen med färska/frysta bär eller gör en smoothie
    Frukt: Ta med en frukt till skolan eller jobbet och ät som mellanmål
    Grönsaker: Se till att grönsakerna finns med vid varje måltid. Tänk på att ju mer fiberrik en grönsak är, ju bättre mättar den! Variera eller byt ut den traditionella grönsalladen mot vitkål, morot, squash, aubergine eller någon annan favorit.
     
    Exempel på var olösliga kostfibrer finns:
     

    Fullkornsflingor: Blanda gärna egen flingblandning bestående av både osötad basmüsli och fullkornsflingor. Eller ät på fil/yoghurt
    Fullkornsbröd: Baka ditt eget bröd om tid finns, eller se till att välja ett bröd med lite sockerarter! Använd nyckelhålsmärkningen som riktmärke.

     

    Joanna

    Joanna Lenner

    Print Friendly

    9 kommentarer | Skrivet av Joanna

  • Andreas skriver:

    Hej!

    Du skriver att fibrerna inte kan brytas ner i tunntarmen. Vad jag har förstått så sker absorberingen av näring i just tunntarmen. Betyder det att vi inte kan ta upp näringen som finns i fibrer?

    Mvh/ Andreas

    • Joanna Joanna skriver:

      Olösliga kostfiber som vete och råg och cellulosa påverkas inte av enzymer i tunntarmen utan passerar oförändrade till tjocktarmen, där de fungerar som substrat för tarmfloran. Gelbildande kostfiber till exempel pektin i frukt och grönsaker och havrekli bryts delvis ner i tunntarmen. Men fiber fungerar inte som näring utan mer för att hålla igång tarmen och för att bilda gel. Fullkorn däremot, dessa näringsämnen tas upp i tarmen och bryts ner.

  • Marie skriver:

    Hej,

    Är det bra att äta vetekli när man vill gå ner i vikt? Eller går man upp i vikt av vetekli? På kvällen har jag börjat med att äta två msk vetekli blandat med vatten för att jag ska få en mättnadskänsla.

    Hälsningar
    Marie

  • Melinda Persson skriver:

    Hej! Jag har ibs och undviker gluten och laktos. Har läst att kostfiber kan utlösa ett skov eller förvärra ibs. Vad säger du om det? Har både förstoppning och diarréer men mest förstoppning. Vad kan jag tänka på?

    • Nermin skriver:

      Hej! Jag har också ibs. Undvik mejeriprodukter förutom naturel yoghurt. På varje mat du äter strö över en te sked kruskakli så fungerar tarmarna.

  • Nadja skriver:

    Hej,

    Jag undrar hur förhållandet mellan lösliga och olösliga fibrer ser ut i råris respektive skalade potatisar? Alltså, består råris respektive skalade potatisar till största del av lösliga eller olösliga fibrer?

    Tack!

  • Annika skriver:

    Jag har slow-transit förstoppning, vad bör jag äta gällande fiber för att underlätta tarmens arbete då signalen till tarmens motorik är svag.
    Annika

  • Marie-Louise Cederblad skriver:

    Förstörs fibrer då man kokar dem?

  • […] Bildserie: Här hittar du lösliga respektive olösliga kostfiber […]


  • Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

         

    Bestes Replica Uhren Montres Pas Cher Replicas de relojes suizos Repliche Orologi Rolex Orologi Longines Replica
    sitemap
    Repliche Orologi Rolex